12 IDEA REKAAN ROTI JALA JELITA VIRAL

Image
Assalamualaikum semua Saya suka tengok hiasan untuk roti jala jelita yang viral sangat sekarang menggantikan kek di hari jadi atau apa-apa sambutan keraian. Posting facebook ini di kongsi oleh Puan Fairus Yus , yang mana semuanya adalah hasil air tangan beliau. Bukan mudah nak cari idea kan, pembuat roti jala mesti kreatif dalam hiasan dan gabungan warna roti jala agar tampak lebih menarik. Saya kongsikan 10 rekaan roti jala jelita untuk korang, mana tau ada yang nak cuba buat kan. Boleh juga dapat kan ilham dari hasil karya orang lain. Tapi bukan tiru bulat-bulat lepas tu claim pulak rekaan sendiri. NO... NO.....NO...... Jangan buat macam tu tau. Kesian tuan punya idea mengerah otak untuk hasilkan rekaan yang kebabom. Gittewww Cantik kan semua rekaan roti jala ni? Tak nampak macam roti jala, nak makan pun macam rasa sayang pulak hehe. Sangat-sangat kreatif pada mereka yang hasilkan roti jala ni, yang menariknya, tulisan ucapan Happy Birthday, semuanya dari roti jala tau. Pada yang be

KEMERIAHAN FESTIVAL PADANG MELANG INDONESIA KE-4



Pantai Padang Melang terletak di Kepulauan Anambas kira-kira 30 minit dari Lapangan Terbang Letung. Festival yang diadakan secara tahunan telah dijalankan di Pantai Padang Melang sejak tahun 2017 untuk mempromosikan pulau-pulau di kepulauan Anambas dan budaya tempatan mereka ke seluruh dunia. Tahun ini, Pesta Padang Melang ke-4 diadakan pada 17 hingga 20 Julai 2019.



Terdapat banyak atucara yang telah dijalankan sepanjang festival padang melang seperti pertandingan rakyat, bazar makanan, larian warna, pesta durian dan persembahan para artis di sebelah malam. Pertandingan rakyat yang diadakan seperti pertandingan layang-layang, selam gonggong, masakan melayu anambas dan mewarna untuk kanak-kanak.



Pada hari pertama festival, Menteri Hal Ehwal Maritim dan Perikanan, Susi Pudji Astuti telah melepaskan kira-kira 3000 anak ikan siakap dan dan penyu induk sebagai kesedaran dalam menyelamatkan kehidupan laut dan mendidik penduduk setempat tentang betapa pentingnya menjaga Anambas kepelbagaian flora dan fauna.





Larian warna 5K juga adalah salah satu acara kemuncak di festival ini. Lebih daripada 1000 peserta mendaftar dan menyertai larian warna. Apa yang membuatkannya menarik, beberapa orang pelayar dari negara luar juga turut menyertai larian ini bersama-sama dengan penduduk setempat dan melemparkan habuk warna tersebut kepada satu sama lain.





Bahagian yang paling menarik semasa acara itu ialah parti durian. Kami dapat menikmati durian tempatan Letung bersama-sama dengan orang kampung secara percuma. Rasanya sangat berbeza dengan Malaysia durian kerana ia lebih lembut dan tidak terlalu manis dan isinya juga lebih tebal.





Tarikan lain festival ini adalah persembahan penyanyi dan penari pada setiap malam sepanjang festival diadakan. Semua pengunjung yang datang dilihat turut sama-sama menyanyi dan menari bersama artis di pentas menunjukkan betapa mereka sangat enjoy dengan persembahan tersebut.





Selain itu, perlumbaan layang-layang, lumba kanu, pertandingan mewarna untuk kanak-kanak, dan terdapat juga gerai menjual makanan yang lazat dan bazar makanan dan jualan. Saya sempat membeli kacamata di sini hanya dengan harga IDR 125000.





Ketua Daerah Anambas, Encik Abdul Haris berkata, Anambas mempunyai potensi pertumbuhan dan pembangunan pelancongan dengan harapan melalui festival ini akan membawa lebih banyak pelancong luar dan tempatan ke Pulau Anambas.

#wonderfulindonesia #pesonaindonesia #festivalpadangmelang2019 #anambasisland

photo credit: Alfie &Wilson Wong

Comments

Popular posts from this blog

RESEPI CUCUR SAYUR VIRAL

TRANS NANING TRAIL, TAMPIN, NEGERI SEMBILAN TRIP DAYHIKE

SERONOK HIKING BUKIT BEREKEH & LATA PENYEL, SUNGAI SIPUT PERAK

Followers