Posts

NUKILANBAE - ALLAH LEBIH TAHU

Image
Assalamualaikum semua Hadirmu, Menyenangkan, Nasihat Mu, Menenangkan, Sungguh, Tiada Yang Mampu Menggantikan, Namun.. Allah Lebih Tahu. Tanpa Sedar, Kau Sentiasa Ada, Saat Diri Berduka, Tak Putus Berdoa, Namun..Allah Lebih Tahu. Terima Kasih, Kerna Tak Pernah Lupa, Moga Aku Juga, Bertemu Bahagia, Kerana....Aturan Allah Adalah Luar biasa. bae@04062018 Pertemuan dan perpisahan semuanya adalah hikmah Tuhan. Hadirnya seseorang yang sentiasa mendoakan kita sangatlah berharga. Walaupun tiada jodoh antara kami, tapi keikhlasan masing-masing membuatkan saya rasa amat bersyukur dipertemukan suatu ketika dahulu. Kisah ini membuatkan saya sangat yakin dengan istikharah dan redha atas semua ketentuanNya. Keyakinan itu tak hanya pada gerak hati namun, sesungguhnya benarlah tiada suatu kebetulan dalam dunia ini, semuanya adalah aturan Allah. Redha saja atas apa yang berlaku, kita akan merasa suatu ketenangan yang dicari-cari.

VIT'S KAN ADA, MERIAHNYA RAYA

Image
Assalamualaikum semua Bulan Ramadan sudah tiba dan umat Islam di seluruh dunia pasti teruja nak sambut bulan mulia walaupun kita semua masih dalam Perintah Kawalan Pergerakan (PKP/PKPB/PKPP) dan masih belum dapat merentas negeri. Syukur kita semua masih dapat menunaikan ibadah terawih di masjid dan surau dengan SOP yang ketat berbanding tahun lepas kita semua hanya di rumah. Bazaar Ramadan pun boleh beroperasi macam biasa dengan SOP yang sewajarnya demi menjaga keselamatan semua. Walaupun masih tak boleh merentas negeri untuk balik ke kampung masing-masing untuk menyambutAidilfitri bersama keluarga tercinta, tapi kita tetap bersyukur sebab pihak kerajaandah bagi sedikit kelonggaran dan wajib mematuhi segala perintah yang kerajaan Malaysia dah tetapkan. So harap-harap kita tak langgarlah peraturan yang telah ditetapkan ye. Disebabkan itu, Vit’s jenama mi segera dan mi kering Halal yang telah bertapak di Malaysia sejak 46 tahun yang lalu ingin menjemput anda semua sempena menyambut Ramad

WORDLESS WEDNESDAY - FAKTA MENARIK TENTANG MICHAEL KING Jr.

Image
Assalamualaikum semua 1) Martin Luther King Jr dilahirkan di Amerika Syarikat oleh ibu bapa Afrika Amerika pada 15 Januari 1929 di Atlanta, Georgia, Amerika Syarikat. Semasa lahir dia bernama Michael King, tetapi bapanya kemudian menukar namanya menjadi Martin Luther King Jr. 2) Ketika Martin Luther King dewasa, kehidupannya sukar sebagai orang Afrika Amerika. Ini kerana Amerika Syarikat Selatan beroperasi di bawah ‘undang-undang Jim Crow’ yang menjadikan orang kulit hitam dan orang kulit putih terpisah dalam apa yang disebut ‘segregasi’. Orang kulit hitam mempunyai sekolah, tandas dan bahagian bas yang berbeza untuk orang kulit putih. Mereka juga ditolak hak untuk memilih dalam pilihan raya. 3) Martin Luther King mempunyai pengalaman pertama antara dua darjat ini seawal usia enam tahun, ayah kawannya yang berkulit putih melarang mereka bermain bersama. 4) Peranan besar pertamanya dalam Pergerakan Hak Sivil muncul pada tahun 1955, setelah seorang wanita Afrika Amerika, Rosa Parks, dita

CARA ATASI KESEDIHAN

Image
Assalamualaikum semua Sebagai manusia biasa kita tak lari dari rasa sedih. Pelbagai asbab yang buatkan seseorang berduka lara. Kesedihan adalah emosi asa manusia dan ia merupakan tindak balas yang biasa terhadap situasi yang menyakitkan, mengjengkelkan dan mengecewakan. Kesedihan berbeza dengan kemurungan yang kebiasaannya dilalui secara berterusan dan lebih lama, manakala sedih hanyalah sementara. Tapi, berhati-hati, kesedihan yang lama, lebih dari dua minggu, boleh berubah menjadi kemurungan yang pastinya memberi kesan kepada kehidupan kita. CARA ATASI KESEDIHAN Sumber: Google Emosi sedih yang di alami adalah normal dan dapat memperkaya emosi yang kita rasai secara keseluruhan dalam kehidupan. Biar diri merasa sedih Kesedihan normal dapat diatasi dengan beberapa cara dan sebaiknya jangan jangan paksa diri untuk buang rasa sedih kerana ia akan memberi kesan buruk pada diri sendiri. Menangis saja jika merasa sedih, secara alami kita akan merasa lebih lega selepas air mata berhenti. A

NUKILANBAE - HIDUP INI PILIHAN

Image
Assalamualaikum semua, Sumber : Google Dia.. Yang Menjauh, Layu Bersama, Bunga Di Telinga, Diberikan Padamu, Tanda Kasih Dahulu. Kau.. Utuh Disitu, Dalam Keretakkan, Sentiasa Berkaca, Menusuk Pedih, Hati Sendiri. Bingung, Punya Kaki, Namun Tak Berlari, Punya Tangan, Dibiar Dalam Ikatan, Hanyutlah Kau Sendiri, Terkapai Menanti, Sesuatu Yang Tak Pasti, Bukankah Hidup Ini Pilihan? bae@13062019 Puisi yang di hasilkan pada Jun 2019 ini terasa sangat dekat di hati. Hidup ini sesungguhnya memang pilihan kita sendiri. Apa saja yang kita pilih, kita saja yang rasa dan lalui, kita juga yang akan menanggung baik buruk atas pilihan kita itu. Puisi ini tentang hubungan yang diibaratkan tergantung tanpa tali, kesakitan, kekecewaan yang tiada penghujungnya. Namun, jika kita berhak memilih untuk bahagia jika juga berhak memilih untuk merasa derita. Buat pilihan yang untuk diri sendiri, terkadang ada masanya kita tidak perlu memikirkan orang lain selain hati sendiri.

MERIAHNYA RAYA DENGAN COOKIES VIBE

Image
Assalamualaikum semua Macam mana dengan persiapan raya korang? Kurang dari 2 minggu je lagi kita akan menyambut syawal. Tak sabar rasanya nak raya, walaupun kita tak dapat rentas negeri untuk beraya di kampung kan, raya tetap raya. Persiapan asas macam baju raya, kelengkapan rumah dan paling penting persiapan kuih raya harus kita sediakan, kang kot la ada tetamu yang datang rumah ada juga kuih raya kita nak hidangkan. Saya sendiri suka sangat makan biskut raya, kadang baru mula puasa dah beli beberapa jenis untuk kudapan masa moreh haha Kalau nak beli biskut raya ni, haruslah yang sedap dan puas hati kan. Saya nak share biskut raya yang menggunakan bahan premium, tentulah Cookies Vibes. Menggunakan bahan premium seperti mentega yang berkualiti iaitu Anchor dan coklat Beryls membuatkan rasa biskut ni lain dari yang lain. Tak ramai pembuat biskut raya nak gunakan bahan premium sebab kos yang tinggi, tapi demi peminat biskut raya premium cookies vibes menghasilkan biskut yang berkualiti.

WORDLESS WEDNESDAY - JENIS-JENIS ANJING POLIS

Image
Assalamualaikum semua BELGIAN MALINOIS Berat anjing ini sekitar 25-34kg mampu menyerang dengan melompat dan menggigit bahagian badan. DOBERMAN PINSCHER Anjing penjaga yang cergas ini memiliki muncung yang panjang. Ia sangat patuh dan berdisiplin. GIANT SCHNAUZER Tubuhnya yang besar boleh mencapai berat sehingga 45kg. Anjing ini sangat berani dan patuh arahan. BOXER Anjing ini suka meninju menggunakan kaki hadapan . Rahangnya yang aneh dapat memegang sesuatu dengan kuat. LABRADOR RETRIEVER Sejenis anjing yang mudah dilatih, kuat, cerdas dan tenang. Merupakan perenang yang hebat dan mempunyai deria bau yang tajam. WEIMARANER Ia dilatih untuk mencari benda-benda yang terlarang kerana kecerdasannya dan deria bau yang tajam. BEAGIE Dijadikan anjing pemburu walaupun mempunyai kaki yang pendek. DOGO ARGENTINO Merupakan baka dari cordoba fighting dog, anjing ini memiliki badan yang panjang dan berotot sebab itu ia dijadikan anjing penyerang. BLOODHOUND Ditugaskan untuk mencari jejak

Followers