VIT'S KAN ADA, MERIAHNYA RAYA

Image
Assalamualaikum semua Bulan Ramadan sudah tiba dan umat Islam di seluruh dunia pasti teruja nak sambut bulan mulia walaupun kita semua masih dalam Perintah Kawalan Pergerakan (PKP/PKPB/PKPP) dan masih belum dapat merentas negeri. Syukur kita semua masih dapat menunaikan ibadah terawih di masjid dan surau dengan SOP yang ketat berbanding tahun lepas kita semua hanya di rumah. Bazaar Ramadan pun boleh beroperasi macam biasa dengan SOP yang sewajarnya demi menjaga keselamatan semua. Walaupun masih tak boleh merentas negeri untuk balik ke kampung masing-masing untuk menyambutAidilfitri bersama keluarga tercinta, tapi kita tetap bersyukur sebab pihak kerajaandah bagi sedikit kelonggaran dan wajib mematuhi segala perintah yang kerajaan Malaysia dah tetapkan. So harap-harap kita tak langgarlah peraturan yang telah ditetapkan ye. Disebabkan itu, Vit’s jenama mi segera dan mi kering Halal yang telah bertapak di Malaysia sejak 46 tahun yang lalu ingin menjemput anda semua sempena menyambut Ramad

10 HADITH AKHLAK MULIA

Assalamualaikum semua

Akhlak mulia merupakan akhlak terpuji dan contoh terbaik untuk kita semua sudah tentulah Nabi Junjungan yang paling kita kasihi iaitu Rasulullah shallallhu alaihi wassalam. Selawast dan salam ke atas Baginda. Akhlak ni merujuk kepada perangai, sifat kita sebagai maklukNYA, Akhlak terbahagi kepada dua iaitu akhlak mahmudah dan akhlak mazmumah. Akhlak mahmudah ni merujuk kepada akhlak yang baik, menurut pada perintah Allah dan menjauhi laranganNya, manakala akhlak mazmudah pula ialah akhlak yang buruk, iaitu melanggar perintah Allah, bersifat ujub, riak, sombong dan sebagainya.

Sempena bulan ramadhan yang mulia ni, saya rasa nak kongsikan sesuatu yang bermanfaat pada semua, mudah-mudahan. Saya akan kongsikan 10 hadith dari kitab 40 Hadith Akhlak Mulia yang di susun oleh seorang ulama hebat iaitu, Syeikh Ahmad Fahmi Zamzam atau nama penanya Abu Ali Al-Banjari An-Nadwi Al-Maliki yang berasal dari Kalimantan Selatan, Indonesia. Saya akan memetik 10 hadith dari 40 hadith yang disusun oleh Syeikh Ahmad Fahmi Zamzam yang mana ianya dekat dengan kehidupan harian kita.











Korang boleh dapatkan kitab ini untuk membaca 40 hadith akhlak mulia yang lengkap. Walaupun kita belum baik (sayalah tu) tanamkan niat untuk menjadi baik dan berakhlak mulia, Allah pasti akan permudahkan kita bila kita niat untuk mendekatkan diri pada Allah. Moga manfaat untuk semua.

Comments

  1. Insyallah semoga kita semua terus perbaiki akhlak kita..thanks sharing

    ReplyDelete
  2. Cuma sekarang, berjabat tangan tu dah kena elakkan jika boleh kan... lain-lain insyaAllah ...banyak cara untuk kita jadi baik dan terbaikk..

    ReplyDelete
  3. tq for sharing akhlak yg mulia..smoga kita sama2 amalkan

    ReplyDelete
  4. Satu perkongsian yang baik untuk kaun wanita mahu oun lelaki yg mahukan akhlak baik.

    ReplyDelete
  5. Semoga kita sentiasa memperbaiki akhlak kita sesama insan lain. Jadi seorang yang mempunyai akhlak yang mulia

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum. TErima kasih atas perkongsian yang sangat bermanfaat ini.. sekaligus remind balik kita tentang perkara2 ni. Semoga kita sama2 berusaha untuk terus menjadi baik dan istiqamah. Salam Ramadhan.

    ReplyDelete
  7. Perkongsian yang sangat bagus. Moga kita semua memperbaiki diri dan menjadi yang terbaik

    ReplyDelete
  8. Alhamdulillah. Suka baca ni semua. .saling ingat mengingati. Banyak yang kita kene perbaiki.. Semoga sama2 istiqomah

    ReplyDelete
  9. thanskf or sharing ni, kena belajar juga cara nak apply setiap satu hadis tu. mmg bukan mudah

    ReplyDelete
    Replies
    1. yang penting niat, Allah akan mudahkan inshaaAllah

      Delete
  10. Perkongsian yang sgt menarik.. Kadang2 kita sendiri lupa hadis2 yg berkaitan dgn perbuatan yg kita lakukan.. Thnks share kak

    ReplyDelete
  11. Terima.kasih atas perrkongsian yg sangat.menarik ini. Moga kita semua mendapat.manfaatnya

    ReplyDelete
  12. Terima kasih di atas perkongsian ini yang sekaligus mengingatkan kita agar sentiasa menjaga akhlak diri.

    ReplyDelete
  13. Terima kasih untuk perkongsian ni. Amat bermanfaat untuk bahan bacaan harian.

    ReplyDelete
  14. Terima kasih kerana berkongsi cara dan amalan yang baik macam ni. Semoga kita dapat manfaat bersama

    ReplyDelete
  15. Terima kasih dpt sama2 kita berkongsi amalan2 mulia di bulan Ramadan ni

    ReplyDelete
  16. Perkongsian yang sangat baik en.. Sama2 kita amalkan dan insyallah akhlak kita trpelihara dengan sifat2 yang baik ini..

    ReplyDelete
  17. Menjaga akhlak bagus untuk kita. Ramai orang akan sayang. Nak cuba bercucuk tanam pula la. Hasil nanti boleh tuai kan. Yang lain-lain boleh sentiasa dipraktikkan dalam kehidupan seharian

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye betul tu. saya kongsikan hadith yang memang mudah kita praktikkan seharian

      Delete

Post a comment

Popular posts from this blog

SERONOK HIKING BUKIT BEREKEH & LATA PENYEL, SUNGAI SIPUT PERAK

TRANS NANING TRAIL, TAMPIN, NEGERI SEMBILAN TRIP DAYHIKE

SEHARIAN DI GUNUNG BEREMBUN JELEBU DAN AIR CRASH YANG TAK KESAMPAIAN

Followers