VIT'S KAN ADA, MERIAHNYA RAYA

Image
Assalamualaikum semua Bulan Ramadan sudah tiba dan umat Islam di seluruh dunia pasti teruja nak sambut bulan mulia walaupun kita semua masih dalam Perintah Kawalan Pergerakan (PKP/PKPB/PKPP) dan masih belum dapat merentas negeri. Syukur kita semua masih dapat menunaikan ibadah terawih di masjid dan surau dengan SOP yang ketat berbanding tahun lepas kita semua hanya di rumah. Bazaar Ramadan pun boleh beroperasi macam biasa dengan SOP yang sewajarnya demi menjaga keselamatan semua. Walaupun masih tak boleh merentas negeri untuk balik ke kampung masing-masing untuk menyambutAidilfitri bersama keluarga tercinta, tapi kita tetap bersyukur sebab pihak kerajaandah bagi sedikit kelonggaran dan wajib mematuhi segala perintah yang kerajaan Malaysia dah tetapkan. So harap-harap kita tak langgarlah peraturan yang telah ditetapkan ye. Disebabkan itu, Vit’s jenama mi segera dan mi kering Halal yang telah bertapak di Malaysia sejak 46 tahun yang lalu ingin menjemput anda semua sempena menyambut Ramad

NUKILANBAE - LAMUNAN

Aku tak lagi berburu,
Jika itu yang kau mahu.

Aku tak lagi mengejar,
Tak mahuku celik dalam samar.

Andai hatiku bersuara,
Kau pasti tak percaya,
Cintaku tiada tara,
Walau hanya seketika cuma,

Tembok utuh telah kau rebahkan,
Hanya dengan kebisuan,
Kerdilku tak mampu menahan,
Akhirnya terbukti keikhlasan.

Terima kasih hamba Tuan,
Sedarkan aku dalam lamunan.

bae@05102018


Lubuk Papan, Daik, Lingga

Comments

  1. Jernih je air sungai tu. Tenang je mata mandang 😊

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lubuk papan ni cantik, tapi tak di komersialkan

      Delete
  2. Baru pestime dengar nama tempat tu...kalau habis PKP dapat pergi tempat macamtu bestnyaa... puisi tu tak reti Sis nak terjemahkan heheheh buat faham sendiri aje laa

    ReplyDelete
  3. bestnya celop2 kaki kt air sungai tu..tenang je rasa sambil hirup udara dan permandangan yg indah

    ReplyDelete
  4. Cantik gambar nie. Juga indah puisinya. Rintihan hati menanti ketidakpastian yang bakal muncul dan menoreh luka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wowowow rawlins hebat dalam menafsir puisi..

      Delete
  5. Kalau berada di kawasan ni boleh dapat ilham tu. Tenang, Mendamaikan, semua hijau. Alam semulajadi yang indah....

    ReplyDelete
    Replies
    1. betu sangat, kalau saya pi tempat camni, memang mencurah2 ilham nak tulis puisi

      Delete
  6. Lubuk papan area mana ni bae? Banyak batu tak??

    Air nya pulak macam mana? Deras?? Dalam??

    ReplyDelete
    Replies
    1. lubuk papan ni daerah daik kak.. air nye tak deras, cetek je. banyak batu. nak rendam2 kaki sesuai la

      Delete
  7. You wrote it beautifully! And the photo was taken beautifully!

    ReplyDelete
    Replies
    1. thank you. photo taken by an indonesian photographer

      Delete
  8. Rindu dengan pemandangan indah macam ni. Rindu ciptaan Allah. Kalau habis pKp nak hirup udara segar puas2. Tenang kan kalau pergi tempat macam ni. .rinduu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul. musim pkp ni rindu sangat nak masuk hutan

      Delete
  9. indah... jernih... nyaman... sepi...
    memang mencetuskan idea puitis.
    rinduuuu juga dgn alam, sis.

    ReplyDelete
    Replies
    1. bila berada di tempat yang tenang, ilham pun datang hehe

      Delete
  10. Lubuk Papan nie kat mana? Lawa tempatnya dengan air yang jernih. Tenang betul pemandangan tu ;)

    ReplyDelete
  11. I can relate. Macam sedih je bunyinya. Walaupun hati tak rela lena move on juga. Walupun hati ada sikit dendam. ehhhh.

    ReplyDelete
  12. tenangnya dekatLubuk Papan tu. Best kalau layan perasaan ni. Ya Allah nukilan tu menyentuh memalam ni,

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau terkesan di hati maknanya sampai lah bait2 puisi tu pada pembaca

      Delete
  13. Pandainya berpuisi. Saya nak komen bab puisi menang tak reti. Tambah2 nak fahamkan pulak hehe memang pening. Apapun2 rindu nak pergi mandi manda di sungai.

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih. lepas pkp jom picnic sungai hehe

      Delete
  14. Pandainya bae berpuitis sambil menikmati keindahan alam ye. Cantik tempat ni air jernih je. Mesti best kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. bila ada kat tempat2 camni, mencurah2 ilham nak tulis puisi hehe

      Delete
  15. Indah bait2 puisi ni..ilham dapat masa kat sana ke? Cam tenang je tempat tu kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. selalunya gitulah, bila ada tempat camni memang ada ilham tulis puisi

      Delete
  16. First time tahu tempat ni ni. Air jernih je. Bolehlah datang sini. Pandai betul dia berpuisi. Bakat yang tak semua orang ada.

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih. lubuk papan memang tempat pelancongan tapi tak di komersialkan

      Delete
  17. pandainya berpuisi sesuai pula dengan gambar natural ni. indahnya kan

    ReplyDelete
  18. Wow dalam maksud puisi itu, macam kena jer dengan gambar yang dilampirkan...

    ReplyDelete
  19. Tempat cantik. sesuai ngan orangnya yang suka berpuitis bila menulis. layan perasaan.

    ReplyDelete

Post a comment

Popular posts from this blog

SERONOK HIKING BUKIT BEREKEH & LATA PENYEL, SUNGAI SIPUT PERAK

TRANS NANING TRAIL, TAMPIN, NEGERI SEMBILAN TRIP DAYHIKE

SEHARIAN DI GUNUNG BEREMBUN JELEBU DAN AIR CRASH YANG TAK KESAMPAIAN

Followers