Ad Code

WORDLESS WEDNESDAY - FAKTA MENARIK TENTANG WOMBAT

Assalamualaikum semua

Few years back masa ke Australia, baru tau kewujudan wombat ni. Pada saya wombat adalah sejenis binatang yang sangat unik. Jom kita baca beberapa fakta menarik tentang wombat


Wombat adalah marsupial dimana seperti koala dan kangaru, ia memanjat pokok dan mempunyai kantung tempat anak mereka lahir.


Terdapat tiga spesies rahim yang berbeza yang memiliki pelbagai habitat termasuk gunung, hutan dan padang rumput dan hanya hidup di Australia dan Tasmania.


Wombat tidak sekecil yang anda fikirkan! Walaupun tampak kecil, rahim wombat betina panjangnya kira-kira satu meter dan berat mencapai sehingga 40kg.

Wombat hidup pada waktu malam dengan mencari makanan, menggali terowong pada waktu malam. Kakinya yang lebar kuat untuk menggali tanah. Mereka biasanya tinggal di bawah tanah dan akan keluar sesekali untuk memanaskan badan.

Wombat boleh berjalan dengan kelajuan hingga 40km sejam! Jangan pandang remeh pada tubuh wombat yang lebar.


Nasib baik menghentikan rahim yang mengamuk! Haiwan yang mengagumkan ini dapat bergerak dengan sangat cepat ketika mereka perlu, dan dapat mempertahankan kecepatan ini hingga 90 saat. Bahkan ada laporan mengenai manusia dijatuhkan dengan mengenakan rahim!

Kantung wombat menghadap ke belakang berbeza dengan bintang berkantung lain. Ia adalah untuk melindungi anak di dalam kantung ketika ibu wombat menggali tanah.


Sebilangan besar marsupial mempunyai kantung di bahagian depan, tetapi rahim menghadap ke belakang. Ini melindungi jembatan wombat di dalam kantung daripada disembur dengan kotoran, sementara ibu mereka menggali tanah.

Post a Comment

28 Comments

  1. Wah baru jer i tau wombat ni besar dulu ingat kecil jer. The rahim wombat betina sampai 1 meter wow.

    ReplyDelete
    Replies
    1. besarrr.. lagi besar dari i, tapi dia rendah je

      Delete
  2. Oh wow...........wombat! Saya pernah bergambar dgn wombat semasa melawat Caversham Wildlife Park di Perth, Australia. Binatang nie memang kaki tidur jer. Hehehe. I also have a wombat plushie. Hehehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hey samalah I kenal wombat pun kat caversham jugak. tapi cari gambar dengan wombat tak jumpa pulak hehe

      Delete
  3. Pernah jumpa dan bergambar ngan wombat masa ke Brisbane dulu. Asyik tidur je kerja dia hahaha Berat plak tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kannn orang nak bergambar pun sibuk tidur

      Delete
  4. Comelnyaa wombat kan! Besar betul saiz dia kalau dekat Malaysia ni habis kena peluk hahha

    ReplyDelete
  5. Kita suka betul tgk wombat ni. Haritu tgk YouTube Ada sorang ni Bela wombat ni Dari kecik. Allahuakbar comel gila gebu sungguh

    ReplyDelete
  6. Kakkk saya kompius Wombat dan Quokka. Hehehe. Quokka senyum..comel gilerrrr. Hahaha. Dia bukak je mulut macam senyum. Hahaha. Dedua gebu gebas. Geram nak pelukk.

    ReplyDelete
  7. Menarik fakta tentang wombat ni. Teringin nak ke australia tgk wombat ni. Nampak juga ada kawan-kawan bergambar dengan wombat. Tak la kecik...hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. lepas pkp jom pi aussie. rinduuuu nak travel

      Delete
  8. Baru tau pasal wombat ni.. Dh sama macam koala.. Besar juga erk.. Nasib comel.. Kene google lagi nak tau kisah wombat ni.. Thank you sharing pasl binatang ni

    ReplyDelete
  9. wahhhh menariknya oh nooo, rupanya I baru tahu ada haiwan ni bah.. so cute! Oh maybe I know but I forget the name... Cutie Cutie Cute ni.. thanks for sharing this awesome thingy..

    ReplyDelete
    Replies
    1. i pun baru tau masa pi aussie, sebaba malaysia takdak wombat ni

      Delete
  10. i have never been to australia but i am dying to see and pet this cute little wombat!! loving all those facts that you shared

    ReplyDelete
    Replies
    1. you will visit aussie in future, boleh jumpa wombat

      Delete
  11. Ooo dia mmg obesiti gitu ek? Cute sangat pulak muka dia.. kalau dapat memang ku picit-picit hahahahaha

    ReplyDelete
  12. i tahu wombat ni sejak main game. then start google la sebab tak pernah dengar kan, baru tahu cutenyaaa binatang ni, mcm adik beradik capabara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. i need to google capabara tu, sebab taktau ehehe

      Delete
  13. Saya dah pergi Australia tapi tak pernah tengok wombat, sebab tak pergi zoo dia. Dapat tengok kangaroo dan koala pun yang liar, di habitat semulajadi mereka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya visit canversham jumpa wombat tu, baru tau apa itu wombat

      Delete
  14. Hihi comelnyaaa. Australia salah satu negara nak pergi tapi bila dah Covid ni tak tahu lah kesampaian ke tak huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. insha'Allah lepas ni boleh pi. paling best kat Australia udara dia segar sangat berbanding Malaysia

      Delete