Ad Code

MOVIEW REVIEW - ARTICLE 15

Assalamualaikum semua,

Filem:
Article 15

Pengarah:
Anubhav Sinha

Penulis:
Anubhav Sinha, Gaurav Solanki

Pelakon:
Ayushmann Khurrana, Nassar, Manoj Pahwa

SINOPSIS

Filem ini adalah kisah benar tentang seorang pegawai polis yang mencari kebenaran disebalik dunia politik yang dan perpecahan antara kasta dan kelas. Cerita dimulai di kampung Laalgaon, dua gadis kasta Dalit dilihat terperangkap dalam bas sekolah oleh beberapa lelaki. Ayaan Ranjan, lulusan St. Stephen's College, lulusan Delhi dan pegawai Perkhidmatan Polis India, ditugaskan ke Laalgaon sebagai Penguasa Tambahan Polis dan disambut mesra oleh pegawai Brahmadatt Singh dan Kisan Jatav. Ayan menghadapi pelbagai bentuk diskriminasi kasta sebaik sahaja tiba di kampung, dan secara berkala berkongsi apa yang dia perhatikan kepada isterinya, Aditi, melalui telefon. Penduduk tempatan datang ke majlis resepsi Ayaan meminta pegawai mencari gadis yang hilang, tetapi ditolak. Ayan bertemu kembali dengan rakan kuliahnya Satyendra Rai, yang berkelakuan curiga sepanjang malam.


Keesokan paginya, kanak-kanak perempuan itu dijumpai digantung dari sebatang pokok, sementara seorang gadis ketiga, Pooja, dilaporkan hilang. Ayan memerintahkan Brahmadatt untuk mendapatkan laporan bedah siasat untuk gadis-gadis yang meninggal dunia. Autopsi kanak-kanak perempuan menunjukkan bukti bahawa mereka telah diperkosa, tetapi Brahmadatt menghalang penyebaran maklumat ini dan sebaliknya mendorong Narasi yang menunjukkan bahawa gadis-gadis itu, yang merupakan sepupu, adalah lesbian dan dengan itu digantung oleh bapa mereka dalam pembunuhan demi kehormatan. Sementara itu, Jatav dan seorang pegawai junior diancam dan kenderaan mereka dibakar oleh pengikut Nishad, pemimpin sekumpulan aktivis di kampung yang mencari keadilan segera untuk jenayah tersebut. Ayan menyoal Jatav mengenai perkara ini pada keesokan harinya dan bertekad untuk menyelesaikan kes itu.

Gaura, saudara perempuan Pooja, memberitahu Ayan bahawa gadis-gadis itu dulu bekerja untuk seorang tukang bangunan tempatan bernama Anshu Naharia, yang menampar Pooja setelah gadis-gadis itu meminta kenaikan gaji mereka sebanyak 3 rupee. Ayan memutuskan untuk memanggil Anshu untuk disoal siasat, walaupun Brahmadatt berusaha meyakinkannya agar tidak melakukannya, kerana Anshu adalah anak kepada Menteri tempatan Ramlal Naharia. Semasa disoal siasat, Anshu mengatakan bahawa dia menampar gadis-gadis itu untuk mengingatkan seluruh kasta mereka tentang tempat mereka dalam masyarakat. Ayan, yang jijik dengan korupsi moral desa dan pasukan polisnya, menyiarkan di buletin polis salinan Artikel 15 Perlembagaan India, yang melarang diskriminasi berdasarkan bangsa, jantina, agama, kasta atau tempat kelahiran.

Ayan bertemu dengan Dr. Malti Ram, pembantu koroner yang melakukan bedah siasat, dan mendapat tahu bahawa bertentangan dengan laporan rasminya, gadis-gadis itu diperkosa dan kemudian dibunuh. Dia memintanya untuk pergi ke Lucknow untuk memeriksa sampel DNA dan hanya menghubungi dia sebaik mendapat keputusan sampel. Ayan menyedari bahawa penguatkuasaan undang-undang tempatan bersekongkol dengan Ramlal Naharia untuk menutup kes tersebut. Sementara itu, Mahantji, seorang ahli politik Brahmin yang bersaing untuk pemilihan lokal, telah menjalin persekutuan dengan ketua masyarakat Laalgaon Dalit dalam pertunjukan perpaduan antara kasta, tetapi Nishad melihat paparan itu sebagai muslihat politik yang tidak disengajakan dan merancang untuk memprotesnya. Ayan cuba meyakinkan Nishad untuk menghentikan protes. Nishad menolak namun membenarkan dan menyuruh pengikutnya membantu Ayan mencari Pooja.


Ayan segera mendapat panggilan dari Malti, yang mengesahkan bahawa Anshu adalah orang yang merogol dan membunuh kedua-dua gadis itu. Ayan mendapat waran tangkap untuk Anshu dan menyerbu rumahnya, tetapi Anshu tidak hadir. Namun, Ayan melihat sebuah bas sekolah yang dilihat oleh penduduk kampung sekitar ketika gadis-gadis itu hilang, dan menyiasat sekolah berdekatan (yang dimiliki oleh Anshu), di mana dia mendapat bukti dari tempat penyiksaan dan pemerkosaan gadis-gadis. Di tempat lain, Anshu masih dilindungi Brahmadatt, yang dinyatakan sebagai salah seorang perogol. Brahmadatt membunuh Anshu untuk menyelamatkan dirinya.

Panikar, pegawai tinggi CBI, tiba di Laalgaon dan menggantung Ayan dari kes itu. Ayan enggan melepaskan usaha dan mengejar Satyendra, yang mengakui bahawa dia berada di pesta yang dihoskan oleh Anshu pada malam kejahatan itu, dan dia menyaksikan Anshu, Brahmadatt, dan pegawai polis Nihal Singh (yang bekerja rapat dengan Ayan) pemerkosaan gadis-gadis itu ketika mabuk teruk dan kemudian menggantung mayat mereka. Nihal menyesal dengan perbuatannya dan membunuh diri di hadapan Ayan sebagai tanda kesal.

Jatav menangkap Brahmadatt atas perintah Ayan. Panikar berusaha mengancam Ayan untuk menjatuhkan kes itu, tetapi Ayan mengungkapkan dia telah menyerahkan semua bukti kepada Menteri Dalam Negeri, dan dengan keras mengkritik ketaksuban dan ketidakadilan terhadap orang-orang kasta rendah di kalangan penguatkuasa India. Ayan kemudian memimpin pegawai lain di dalam misi mencari Pooja. Mereka muncul di seberang hutan di mana mereka mendapati Pooja yang mengalami dehidrasi teruk bersembunyi di dalam relung paip. Mereka menyelamatkannya dan dengan pernyataannya, Brahmadutt dihukum sebelas tahun penjara sebagai hukuman. Mahantji memenangi pilihan raya.

REVIEW

Banyak moral yang kita dapat belajar dari filem ini, dan kisah benar yang dilakonkan semula ini memberi mesej kekejaman ini ada disekeliling kita. Kisah politik, kasta dan dan kejujuran seorang pegawai polis. Ayan di lihat sangat dedikasi di dalam kerjanya, dan keikhlasan Ayan ini membuahkan hasil dan akhirnya dapat menyelamatkan nyawa seorang gadis kecil. Pace cerita ni agak perlahan, dan plot cerita memang tak dapat jangka siapa pembunuh sebenar. Saya rate 4/5 dan tak kisah untuk tengok semula, boleh jugak belajar tentang kasta di India.

Post a Comment

20 Comments

  1. dah lama betul tak tengok filem hindi. kalau tengok review semua cakap best. nantilah, saya start tengok balik. hehe

    ReplyDelete
  2. Warghhh citer part pasukan keselamatan memang suka !! Nak tengok la filem Articles 15 ni. Dari tajuk pun cam dah tertanya-tanya. Kenapa 15 ?? Sure hati berdebar-debar masa nak sampai ke plot kan.. tak sabar lak nak tonton

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang pun, sambil tengok dok teka jugak sapa yang bunuh

      Delete
  3. Waa mcm menarik jugak ni bila baca jalan cerita tu, lagi2 bila ianya dari kisah sebenar kan. Nanti boleh bagitau mama & adik jugak ni since diorang memang suka tengok cerita hindi hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. best tu sebab kisah benar la..tapi tak leh brain sebab ia benar-benar berlaku

      Delete
  4. nak tngok tv ntah bila.. baca kat blog baeroslan aje lah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha baca sinopsis oun dah boleh tau jalan cerita

      Delete
  5. Kalau filem tamil, memang syok tau layan yang genre politik dan polis menegakkan keadilan. Rasa macam puas kalau ada polis berani macam tu. Bedebushhhhh tumbuk sana sini. Hehehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya memang sukaaaa sangat movie tamil, telugu

      Delete
  6. Wow! memang sarat dengan pengajaran dari awal baca review ni.. sound complicated but that's the truth kan! boleh masukkan dalam list dulu.. byk filem2 best yang u guys syorkan ni..

    ReplyDelete
  7. Ko pun layan Tamil ek? Hahaha cite Tamil ni suka sebab banyak nau suspen dia.. macam ko cakap le tu, kang pembunuh kita tak jangka, rupenya diaaa hahahaha.. nanti boleh layannn

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang favourite sangat tamil telugu ni sis

      Delete
  8. kite perhati je rambut hero tu hahaha kemain rapi! hitam berkilat je. khai kalau cite hindustan or tamil ni kena baca review dlu orang kata best baru layan hhah nanti kalau tak murung sendiri

    ReplyDelete
  9. That's an interesting movie. I shall catch it with my family at home this MCO. Time for entertainment to destress

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeayy movie time..mco memang movie session

      Delete
  10. Thanks for this review, sis dah lama tak tengok gambar hindustan. Jap nak cari article 15 ni.

    ReplyDelete