VIT'S KAN ADA, MERIAHNYA RAYA

Image
Assalamualaikum semua Bulan Ramadan sudah tiba dan umat Islam di seluruh dunia pasti teruja nak sambut bulan mulia walaupun kita semua masih dalam Perintah Kawalan Pergerakan (PKP/PKPB/PKPP) dan masih belum dapat merentas negeri. Syukur kita semua masih dapat menunaikan ibadah terawih di masjid dan surau dengan SOP yang ketat berbanding tahun lepas kita semua hanya di rumah. Bazaar Ramadan pun boleh beroperasi macam biasa dengan SOP yang sewajarnya demi menjaga keselamatan semua. Walaupun masih tak boleh merentas negeri untuk balik ke kampung masing-masing untuk menyambutAidilfitri bersama keluarga tercinta, tapi kita tetap bersyukur sebab pihak kerajaandah bagi sedikit kelonggaran dan wajib mematuhi segala perintah yang kerajaan Malaysia dah tetapkan. So harap-harap kita tak langgarlah peraturan yang telah ditetapkan ye. Disebabkan itu, Vit’s jenama mi segera dan mi kering Halal yang telah bertapak di Malaysia sejak 46 tahun yang lalu ingin menjemput anda semua sempena menyambut Ramad

WORDLESS WEDNESDAY - 10 MAKANAN TERBAIK UNTUK JANTUNG

Assalamualaikum semua

OAT Kaya denganomega 3, asid lemak, folat dan kalium. Ia juga kaya dengan serat dan dapat turunkan kadar LDL kolestrol. Jadi arteri kita akan bersih dan sihat.

SALMON Ikan ini kaya dengan asid lemak dan omega 3. Sangat efektif untuk mengurangkan tekanan darah dan menjaga penglihatan. Salmon juga mengandungi karotenoid astazanthin serta antioksidan yang tinggi yang baik untuk kesihatan jantung

AVOKADO Buah ini mengandungi lemak tidak tepu yang dapat membantu turunkan kadar LDL kolestrol di dalam badan kita selain dapat meningkatkan kadar HDL kolestrol. Avakado juga dapat memudahkan penyerapan karotenoid lain yang penting untuk jantung

MINYAK ZAITUN Mempunyai lemak tidak tepu yang dapat menghalang LDL kolestrol. Penggunaan minyak zaitun yang kerap boleh mengurangkan kadar kolestrol yang tinggi. 


KEKACANG Kacang seperti walnut, badam dan macademia kaya dengan omega 3 dan asid lemak dan lemak tidak tepu. Ia merupakan sumber lemak sihat dan dapat meningkatkan serat dalam makanan.

BIJI RAMI Ia penuh dengan serat, omega 3, omega 6 dan asid lemak. Sangat sesuai dijadikan sarapan bersama oat.

BUAH BERRY Blueberry, strawberry, raspberry sangat kaya dengan zat antiradang yang dapat kurangkan risiko penyakit jantung dan kanser selain baik untuk pembuluh darah.

KACANG SOYA Merupakan sumber makanan yang tinggi dengan protein dan rendah lemak tepu yang sangat baik untuk jantung. Antara makanan berasaskan soya adalah tempe dan tauhu organik.

KACANG PARANG Kacang parang tinggi dengan omega 3, asid lemak, kalsium dan serat larut yang baik untuk jantung.


BAYAM Sayur hijau ini mengandungi lutein, folat, kalium dan serat. Pengambilan bayam di dalam hidangan dapat mengurangkan 25% risiko penyakit jantung.

Credit gambar : Google

Comments

  1. Tak pernah jumpa lagi biji rami ni. Warna macam biji kopi pun ye jugak.

    ReplyDelete
  2. Wow! semuanya antara makanan favourite nih, rupanya bagus untuk jantung. Tapi yang biji rami tu tak pasti apa ye Bae?

    ReplyDelete
    Replies
    1. in english Flax seeds.. mungkin lebih familiar sebutan english

      Delete
  3. oat. kacang soya. bayam. ni 3 kerap aida makan / minum.
    feveret. now on diet, makan sihat. so, morning memang brekfes dgn oat.
    sedapnya la hai buat overnite oat.
    olive oil aida consume juga. brand olive house.
    tak sedap! tapi dek manfaatnya, ku telan jua tiap hari...

    ReplyDelete
  4. First time dengar pasal biji rami. Macam tak pernah tengok sebelum nie, atau sebenarnya pernah je makan tapi taktau itu adalah biji rami. Hahaha

    ReplyDelete
  5. wahh daripada 10 makanan kat atas ni, takda satu pun yang saya makan. ahaha.

    ReplyDelete
  6. Semua sedap2 tu, tapi sesetengah daripadanya agak sukar untuk didapati di pasaraya kalau area yang tak bandar sangat. Macam buah avocado tu, alahai susah betul nak mencarinya kawasan sini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul jugak, tapi tak pa boleh je consume yang lain

      Delete
  7. Alhamdulilah, kesemua di atas banyak memang Sis beri pada Suami makan, kecuali avocado tu, tekak dia tak boleh telan, Sis pun sama hahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. try buat resepi yang tak rasa avocado sangat,

      Delete
  8. Wow, i rasa kekurangan pengambilan makanan yang sihat untuk jantung i la... boleh la amalkan ni semua.. salmon memang first choice la..

    ReplyDelete
  9. Oh yesss! we must put lead a healthy lifestyle and take care of our diet. I like salmon and avocado.

    ReplyDelete
  10. these are all my favourite ingredients and you're right, they are amazing for the heart and mind!

    ReplyDelete

Post a comment

Popular posts from this blog

SERONOK HIKING BUKIT BEREKEH & LATA PENYEL, SUNGAI SIPUT PERAK

TRANS NANING TRAIL, TAMPIN, NEGERI SEMBILAN TRIP DAYHIKE

SEHARIAN DI GUNUNG BEREMBUN JELEBU DAN AIR CRASH YANG TAK KESAMPAIAN

Followers