EARTH HOME PRODUK RUMAH YANG WAJIB KORANG ADA

Image
Assalamualaikum semua Serangga adalah penyebab utama penyakit dan ketidakselesaan di seluruh dunia. Penyakit yang disebabkan oleh serangga, seperti malaria, boleh menghalang perkembangan ekonomi dan sosial negara. Ini terutama berlaku di kawasan tropika dan sub-tropika yang panas dan lembap seperti Malaysia. Contohnya penyakit Malaria lebih daripada 300 juta kes setiap tahun dan beberapa juta kematian, yang disebabkan oleh nyamuk Anopheles. Denggi berdarah pun berjuta-juta kes ada yang sehingga menyebabkan kematian disebabkan oleh nyamuk Aedes. Dan banyak penyakit bakteria, virus dan parasit, seperti kolera, disentri, kepialu, kusta, poliomielitis, hepatitis berjangkit, cirit-birit, jangkitan helminthik, dan sindrom hospital yang disebut dipercayai disebarkan secara mekanik oleh lalat, lipas dan perosak lain. Selain daripada risiko digigit serangga, alergi yang berkaitan dengan lipas dan serangan tungau debu rumah juga bahaya untuk kesihatan. Sebuah rumah pasti tak lengkap kalau tak a

WORDLESS WEDNESDAY - 10 MAKANAN TERBAIK UNTUK JANTUNG

Assalamualaikum semua

OAT Kaya denganomega 3, asid lemak, folat dan kalium. Ia juga kaya dengan serat dan dapat turunkan kadar LDL kolestrol. Jadi arteri kita akan bersih dan sihat.

SALMON Ikan ini kaya dengan asid lemak dan omega 3. Sangat efektif untuk mengurangkan tekanan darah dan menjaga penglihatan. Salmon juga mengandungi karotenoid astazanthin serta antioksidan yang tinggi yang baik untuk kesihatan jantung

AVOKADO Buah ini mengandungi lemak tidak tepu yang dapat membantu turunkan kadar LDL kolestrol di dalam badan kita selain dapat meningkatkan kadar HDL kolestrol. Avakado juga dapat memudahkan penyerapan karotenoid lain yang penting untuk jantung

MINYAK ZAITUN Mempunyai lemak tidak tepu yang dapat menghalang LDL kolestrol. Penggunaan minyak zaitun yang kerap boleh mengurangkan kadar kolestrol yang tinggi. 


KEKACANG Kacang seperti walnut, badam dan macademia kaya dengan omega 3 dan asid lemak dan lemak tidak tepu. Ia merupakan sumber lemak sihat dan dapat meningkatkan serat dalam makanan.

BIJI RAMI Ia penuh dengan serat, omega 3, omega 6 dan asid lemak. Sangat sesuai dijadikan sarapan bersama oat.

BUAH BERRY Blueberry, strawberry, raspberry sangat kaya dengan zat antiradang yang dapat kurangkan risiko penyakit jantung dan kanser selain baik untuk pembuluh darah.

KACANG SOYA Merupakan sumber makanan yang tinggi dengan protein dan rendah lemak tepu yang sangat baik untuk jantung. Antara makanan berasaskan soya adalah tempe dan tauhu organik.

KACANG PARANG Kacang parang tinggi dengan omega 3, asid lemak, kalsium dan serat larut yang baik untuk jantung.


BAYAM Sayur hijau ini mengandungi lutein, folat, kalium dan serat. Pengambilan bayam di dalam hidangan dapat mengurangkan 25% risiko penyakit jantung.

Credit gambar : Google

Comments

  1. Tak pernah jumpa lagi biji rami ni. Warna macam biji kopi pun ye jugak.

    ReplyDelete
  2. Wow! semuanya antara makanan favourite nih, rupanya bagus untuk jantung. Tapi yang biji rami tu tak pasti apa ye Bae?

    ReplyDelete
    Replies
    1. in english Flax seeds.. mungkin lebih familiar sebutan english

      Delete
  3. oat. kacang soya. bayam. ni 3 kerap aida makan / minum.
    feveret. now on diet, makan sihat. so, morning memang brekfes dgn oat.
    sedapnya la hai buat overnite oat.
    olive oil aida consume juga. brand olive house.
    tak sedap! tapi dek manfaatnya, ku telan jua tiap hari...

    ReplyDelete
  4. First time dengar pasal biji rami. Macam tak pernah tengok sebelum nie, atau sebenarnya pernah je makan tapi taktau itu adalah biji rami. Hahaha

    ReplyDelete
  5. wahh daripada 10 makanan kat atas ni, takda satu pun yang saya makan. ahaha.

    ReplyDelete
  6. Semua sedap2 tu, tapi sesetengah daripadanya agak sukar untuk didapati di pasaraya kalau area yang tak bandar sangat. Macam buah avocado tu, alahai susah betul nak mencarinya kawasan sini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul jugak, tapi tak pa boleh je consume yang lain

      Delete
  7. Alhamdulilah, kesemua di atas banyak memang Sis beri pada Suami makan, kecuali avocado tu, tekak dia tak boleh telan, Sis pun sama hahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. try buat resepi yang tak rasa avocado sangat,

      Delete
  8. Wow, i rasa kekurangan pengambilan makanan yang sihat untuk jantung i la... boleh la amalkan ni semua.. salmon memang first choice la..

    ReplyDelete
  9. Oh yesss! we must put lead a healthy lifestyle and take care of our diet. I like salmon and avocado.

    ReplyDelete
  10. these are all my favourite ingredients and you're right, they are amazing for the heart and mind!

    ReplyDelete

Post a comment

Popular posts from this blog

SERONOK HIKING BUKIT BEREKEH & LATA PENYEL, SUNGAI SIPUT PERAK

TRANS NANING TRAIL, TAMPIN, NEGERI SEMBILAN TRIP DAYHIKE

SEHARIAN DI GUNUNG BEREMBUN JELEBU DAN AIR CRASH YANG TAK KESAMPAIAN