SIRI MI GORENG ITALI VIT PASTI MENYERLAHKAN HARI NATAL ANDA

Image
Rawang, 10 December 2021 - Hai, Pencinta Mi Vit! Ayuh sambut bulan Disember dengan meriah kerana kita pasti merasai semangat percutian! Krismas akan datang dan tidak ada kaedah yang lebih hebat untuk menikmati musim riang ini selain dengan beberapa makanan dan pastri Krismas. Tambahan pula, tiada apa-apa yang terngiang-ngiang dalam sorakan yang meriah seperti hadiah dan makanan Krismas, jelas sekali! Tahukah anda Vit Makanan (Kuala Lumpur) Sdn Bhd bermula sebagai syarikat perdagangan makanan pada tahun 1975 dan secara beransur-ansur menceburi industri mi segera. Sejak pengembangan dan dengan orang yang terbaik dalam tangan, keupayaan dan sumber kami telah memperkasakan kami lebih dekat untuk menjadi pakar mi pilihan dunia yang menandakan piawaian global dalam nilai pemakanan, kualiti dan perkhidmatan. Krismas ialah musim yang ajaib dan dengan membeli produk Vit, anda benar-benar dapat merasakan jiwa Krismas! Vit's Noodles dengan sukacitanya akan memperkenalkan kepada anda tentang s

HOMEMADE MOZARELLA CHEESE

Assalamulaikum semua

Ramai tak tau sebenarnya mudah sangat nak buat mozarella cheese. Kalau nak membeli harga pun bukanlah murah sangat kan. Sejak-sejak PKP ni, banyak masa kat rumah, jadi semua benda pun buat sendiri hehe Haritu dah buat roti homemade, belum sempat nak kongsikan resepi. Kalini saya nak kongsikan resepi mozarella cheese. 


Untuk buat mozarella cheese ni hanya perlukan 3 bahan je. Senangkan? Sebab bahan yang sikit, dan mudah je, saya cuba buat sendiri, dah jimat duit nak beli mozarella cheese hehe

Bahan-bahan:

1. 3 cawan Susu segar
2. Cheddar cheese (Kalau suka cheese boleh letak lebih)
3. 2 sudu makan Tepung ubi kayu (campur dengan sedikit air)

Cara masak:

1. Masak susu dengan api perlahan sehingga susu ada sedikit buih. Jangan sampai mendidih tau.

2. Masukkan cheddar cheese dan gaul perlahan sehingga cheese larut. Boleh masukkan sedikit garam kalau nak ada rasa masin-masin sikit.Tak letak pun takpa.

3. Masukkan tepung ubi yang dicampur dengan sedikit air. Masukkan sedikit demi sedikit.

4. Susu akan mula likat, jangan berhenti kacau sehingga betul-betul likat dan susu tak melekat pada kuali lagi.

5. Terus masukkan pada bekas yang tahan panas dan sejukkan sebelum di masukkan dalam peti sejuk.


Kejadian macam tak menarik, yang penting sedappppp
Tadaaaaa... dah siap mozarella cheese homemade saya, Gambar ni saya ambik masa dah sejuk dan memang sedap bila letak atas pizza atau apa-apa masakan. Haritu saya ada buat macaroni cheese pun saya letak sikit mozarella cheese ni, uishhh mengancam. Taknak cakap banyak la, korang boleh buat sendiri dan rasailah kenikmatannya haha

Selamat mencuba!

Comments

  1. Laaa boleh homemade je ke. Baru tahu. sebab tengok dekat kedai jual punya lah mahal. nak beli pun berkira-kira. Thanks share resepi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye boleh homemade je, tu la nak beli luar mahal kan

      Delete
  2. wow we can do mozarella cheese like this. nice one, thanks for your recipe and tips. best to put on pizza and buns yummy

    ReplyDelete
    Replies
    1. yes homemade save cost and can adjust the cheesiness

      Delete
  3. Serius lah sesenang macam ni nak buat mozarella cheese??? Tak pernah tahu pun. Hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye senang je, cuma lenguh gak la tangan kacau sebab dia likat hehe

      Delete
  4. Wahh senang rupanya buat mozarela cheese..boleh cuba nanti..kt rumah ni mmg hantu cheese hihi

    ReplyDelete
  5. hari tu ada kawan share guna susu + cuka je. saya belum buatlah. nanti blh try both respi. thanks sharing

    ReplyDelete
    Replies
    1. oo boleh guna cuka jugak eh. nanti nak try versi cuka plak

      Delete
  6. Laaa boleh buay sndiri je rupanya huhu...ni yg sedap tarik2 klu buat corndog or pizza..kikiki pasni leyh wat sndiri ttq sharing!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaa memang sedap kalau buat corndog kannn..

      Delete
  7. Waaaa boleh cuba ni..anak Sis suka beno cheese ni...nanti nak share kat anak Sis ..

    ReplyDelete
  8. mudah nmpknya nk buat homemade mozarella cheese tu..tq for sharing..bole try nanti

    ReplyDelete
  9. This is awesome!!! Hantu cheese sudah mari ni... Akan kucuba membuat mozarella cheese ini nanti... Thanks for sharing Bae...

    ReplyDelete
  10. Oo macam ni ya caranya. Saya pernah tengok kat youtube cara buat mozzarella guna susu dan sedikit perahan lemon/cuka. Yg ni nampak lebih senang.

    ReplyDelete
  11. Nak tanya,boleh ke kalau tepung ubi tu ganti dengan tepung jagung?

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

TRANS NANING TRAIL, TAMPIN, NEGERI SEMBILAN TRIP DAYHIKE

SERONOK HIKING BUKIT BEREKEH & LATA PENYEL, SUNGAI SIPUT PERAK

RESEPI CUCUR SAYUR VIRAL

Followers