Ad Code

WORDLESS WEDNESDAY - FAKTA TENTANG AMAZON YANG KORANG PERLU TAHU

Assalamualaikum semua


1. Amazon adalah hutan hujan tropika terbesar di dunia. Meliputi lebih dari 5.5 juta kilometer persegi, sangat besar sehingga United Kingdom dan Ireland 17 kali masuk ke dalamnya!

2. Amazon dijumpai di Amerika Selatan, merangkumi Brazil, Bolivia, Peru, Ekuador, Colombia, Venezuela, Guyana, Suriname dan Guyana Perancis.


3. Berjalan melalui utara hutan hujan adalah Sungai Amazon - rangkaian beratus-ratus jalan air yang membentang sejauh 6,840km. Walaupun terdapat beberapa perdebatan, kebanyakan saintis bersetuju bahawa Amazon adalah sungai terpanjang kedua di dunia setelah Sungai Nil.

4. Pada tahun 2007, seorang lelaki bernama Martin Strel berenang sepanjang sungai Amazon! Untuk melengkapkan perjalanannya di hutan Amazon, Martin menggunakan jalan air sehingga sepuluh jam sehari selama 66 hari.

5. Sekitar 400-500 suku asli Amerindian memanggil rumah hutan hujan Amazon. Dipercayai bahawa kira-kira lima puluh suku ini tidak pernah berhubung dengan dunia luar!

6. Amazon mempunyai ekosistem yang sangat kaya - ada sekitar 40.000 spesies tumbuhan, 1.300 spesies burung, 3.000 jenis ikan, 430 mamalia dan 2.5 juta serangga yang berbeza.


7. Amazon adalah rumah bagi sejumlah besar daya tarikan dan juga ancaman kematian yang mana di dalamnya terdapat binatang seperti belut elektrik, piranha makan daging, katak panah racun, jaguar dan beberapa ular berbisa terdapat di hutan Amazon.

8. Salah satu ikan menarik yang terdapat di Amazon adalah Pirarucu (juga dikenali sebagai arapaima atau paiche). Sebagai pemakan daging yang mengancam, pirarucu menyemburkan ikan lain dan boleh tumbuh hingga hampir 3m! Dan apa yang menjadikannya sangat berbahaya? Ia mempunyai gigi di bumbung mulutnya dan di lidahnya dan memakan daging dengan pantas.


9. Kawasan keindahan alam yang sangat besar ini memainkan peranan penting dalam mengehadkan perubahan iklim. Ini kerana tumbuh-tumbuhan yang kaya mengeluarkan karbon dioksida (gas rumah hijau) dari udara dan membebaskan oksigen.

10. Kerana ketebalan kanopi (dahan dan daun pokok atas), di bahagian darat Amazon mengalami kegelapan kekal. Sebenarnya, sangat tebal sehingga ketika hujan, diperlukan sekitar sepuluh minit untuk air sampai ke tanah!

Post a Comment

10 Comments

  1. Selalu tengok National Geography memang amazed with all the nature and animal kat Amazon.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kann.. teringin nak masuk tapi takuttt haha

      Delete
  2. Kisah Martin tu akak ada terlihat di Nat Geo rasanya. Memang besar gilerlah hutan Amazon. Macam-macam cabaran Martin tempuh.

    ReplyDelete
  3. Takod betul bila baca pasal luasnya Amazon nie. Pastu dia ada macam-macam pemangsa kan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la tu. kami masuk hutan malaysia pun kalau jumpa tapir pun jantung berdegup laju haha

      Delete
  4. Yang Sis tau mmemang belit elektik tu duk dalam kawasan Amazon gini.. tengok discovery memang seram kannn..

    ReplyDelete
    Replies
    1. mujur dok dalam amazon. kalau kat tempat kita, memang tak mandi la sungai kiki

      Delete
  5. Hutan amazon dikatakan paru2 dunia di mana penghasilan oksigen merangkumi peratusan paling tinggi. Bagus mereka pelihara hutan Amazon

    ReplyDelete
    Replies
    1. nak bangunkan Amazon pun tak boleh sebenarnya sebab masih ada banyak suku orang asli yang hidup dalam tu

      Delete