Ad Code

BAE'S LOVE LETTER I KNOW YOUR VALUE AND SELF-WORTH

Assalamualaikum semua


Fight for What You’re Worth - Kebanyakkan kita sering meletakkan "nilai" diri kita di tangan orang lain. Dalam erti kata lain, mereka tidak tahu nilai mereka sendiri, jadi mereka akan biarkan orang lain menentukan nilai sendiri. Kalau korang adalah salah seorang yang buat begitu, SILA BERHENTI! Kita tidak seharusnya membiarkan orang lain yang menilai our value and self worth. Setiap dari kita adalah unik dan berharga, jangan sekali-kali kita digula-gulakan dengan kata manis orang lain sehingga kita tak tahu apa yang kita mahukan, atau lebih teruk lagi kita tak tahu apa nilai diri sendiri.

Dalam hidup ini, jika kita sendiri tak tahu apa nilai dan harga diri sendiri, kita tak boleh menyalahkan pihak lain jika kita dipergunakan. Sebenarnya kita yang mengizinkan untuk ia berlaku. Sebenarnya, cara kita membenarkan orang lain memperlakukan kita adalah gambaran langsung tentang apa yang kita rasa, atau nilai sebenar diri kita, dan ia menunjukkan bagaimana kita menghargai diri sendiri. Jika kita ingin berjaya, baik dalam perhubungan ataupun di tempat kerja, kita sendiri perlu benar-benar mengetahui nilai diri sendiri dan bersedia untuk memperjuangkannya. Percayalah, sesungguhnya, jika kita tak tahu nilai diri sendiri, apa value dan self worth kita, adakah orang lain akan merasa kita bernilai untuk mereka? Dengan membiarkan orang lain yang menentukan nilai diri kita, kita sebenarnya tidak bersikap baik dengan diri sendiri. Kita memberi ruang untuk diri sendiri merasa ragu dengan kemampuan kita sendiri. Jangan begitu. Ia tak seharusnya berlaku.

Benarkan diri kita untuk memuji diri sendiri, yang kita sudah melakukan yang terbaik.
Benarkan diri kita untuk menjaga diri sendiri.
Benarkan diri kita menghargai setiap usaha sehingga ke tahap ini.
Benarkan diri untuk mempertahankan sekecil apapun nilai dirimu.

Jangan pernah menawar-nawar, ataupun no discount untuk nilai setiap usaha yang telah kita korbankan selama ini. Bukan untuk orang lain, hanya untuk diri kita sendiri.


Nilai diri ni maksudnya kita tahu apa selayaknya kita sebagai manusia. Bila kita percaya yang kita layak akan sesuatu, ia juga salah satu cara untuk kita tunjukkan yang kita mengasihi diri sendiri. Bilamana kita mampu melepaskan apa yang kita takutkan, dan mempertahankan nilai diri, saat itulah menunjukkan betapa kita benar-benar faham nilai diri kita yang selayaknya.

Your salary should be based on your experience, knowledge, skills and location. A good way to gauge whether you're underpaid is to look at what other people in your field, at your level and in your location are paid. - Michael page

Petikan ayat Michael Page memberi gambaran, di tempat kerja adalah salah satu tempat untuk kita mempertahankan nilai diri sendiri. Penting ya untuk kita ketahui nilai diri sendiri, sama pentingnya kebahagian dan kejayaan dalam kehidupan. Sebagai manusia, nilai diri kita bukan hanya ditentukan oleh pencapaian, tahap pendidikan, penampilan fizikal semata, ia jauh lebih berharga dari semua tu. Bukan lah kita ni nak merasa diri kita hebat, atau pun sombong diri bila kita tetapkan nilai diri kita dengan orang lain. Bila kita percaya dengan nilai diri sendiri, secara tak lansung, kita juga percaya kita layak dihormati selayaknya. Maknanya kita faham diri sendiri dengan jelas. Especially di tempat kerja, bila kita tak tau nilai sebenarnya kita, dengan mudah je kita akan digula-gulakan, tapi kan ada je orang yang suka digulakan haha Jika bahagia begitu, teruskan. Baik buruknya kau sendiri yang menanggung. Jangan bila dah terima gula-gula, kita pulak yang berbunyi di kemudian hari, merungut dan memberontak, sebab kita sendiri yang membiarkan orang mempergunakan kita, ye tak?

Tanpa kita sedar, sebenarnya nilai diri ni akan memberi kesan pada kesihatan mental tau. Bila kita memahami sebaiknya nilai diri sendiri ia akan membuatkan diri kita akan lebih berusaha untuk memenuhi setiap keinginan yang lebih membahagiakan. Orang yang tak tahu menilai diri sendiri akan cuba mencari kebahagian daripada orang lain, tanpa sedar mereka sebenarnya hanya menghabiskan masa dan tenaga untuk kesenangan orang lain, akhirnya sendiri lah yang penat, masa tu baru lah kita akan sedar, nak merungut pun tak berguna ye. hehe

Orang tak akan menghargaimu bila kau sendiri yang tak menghargai diri sendiri. Sebesar apa pun sumbangan yang kita berikan, kalau mereka tahu yang kau sendiri tak tau nilai diri sendiri, saat tu jangankan nak ingat setiap lelah yang telah kau bagi, mereka akan buat macam alas kaki. Ini memang pengajaran terbesar untuk hidup saya. Bukan hanya kerana saya dah berkahwin saya berani pertahankan nilai diri, tak ada kena mengena dengan status lansung. Suami saya bukan jutawan, dan saya bukan dari keluarga yang senang pun, kalau kaya dah lama goyang kaki saja dirumah hahah Sesusah apa pun liku kehidupan selepas ni, saya yakin Tuhan itu ada, dan yang paling penting, REZEKI ALLAH ITU LUAS.

Bae,
You are doing great!
Jangan pernah menyesal dengan setiap keputusanmu meninggalkan orang-orang yang tak melakukanmu selayaknya,
Jangan pernah membiarkan orang mempergunakanmu sehingga merasa lelah,
Jangan pernah meletakkan harga dirimu sebagai alas kaki mereka,
Jangan pernah kau biarkan orang lain tidak menghormati kau sebagai manusia,
Kesihatan mentalmu sangat berharga, begitu juga nilai dirimu,
Ketahuilah, kau tidak rugi sedikit pun atas keputusan meninnggalkan mereka yang tidak menghargai,
Teruslah sayangi dan hargai dirimu,
Kerana tak akan ada orang yang akan menyayangi dan menghargai dirimu sebelum kau berbuat begitu,
I love you, dear self....

Love,
Bae Roslan

Post a Comment

6 Comments

  1. Setuju, kita tak patut biar orang nilai siapa diri kita, Fight for what you are worth. Setuju sangat. Jangan biar orang pandang rendah dekat kita :)

    ReplyDelete
  2. Sangat setuju. Kadang-kadang kita sendiri perlu tahu nilai diri kita, dan jangan biarkan diri dipijak orang. :)

    ReplyDelete
  3. this is such an important message especially for working adults. i battle with anxiety and frustration from having to deal with others too :(

    ReplyDelete
  4. Note to my self also... fight for ourselves and let go those toxic people in life

    ReplyDelete
  5. Totally well said, it's always important for us to stay positive, stay away from negative vibes & to ensure our mental health is good. Cheers Siennylovesdrawing

    ReplyDelete
  6. I used to think about myself in the eyes of others - now no more. Only I know my own worth and I am very worthy of everything I got.

    ReplyDelete