Ad Code

CAMPING DI PUNCAK GAJAH BOBOK, MEDAN INDONESIA

Assalamualaikum semua


Kalau korang suka bercamping di puncak gunung, wajib ada dalam list hiking & camping korang. Saya tak pernah tahu tentang puncak gunung yang satu ni, sebelum ke Indonesia pun saya memang nak enjoy the trip je. Masa first time ke Medan, saya hanya hiking ke Gunung Sibayak, kali kedua ke Medan, ada trip bercamping ke Gajah Bobok.

Bangun pagi masih berkabus, sejukkkk je


Gajah Bobok terletak di daerah Merek, Karo lebih kurang 4 jam dari Medan dengan ketinggian 1620m. Ia dinamakan Gajah Bobok sebab landskap nya nampak seperti gajah yang sedang tidur secara menonggeng. hehe Dalam bahasa Indonesia bobok maksudnya tidur.

View Danau Toba dari campsite


Gajah Bobok ni kira hotspot bercamping untuk orang tempatan, sebab memang best yakmat weh camping sini, sebab view memang superb especially waktu pagi. Dari campsite Gajah Bobok korang akan nampak Danau Toba yang teramat cantik, macam dalam lukisan. Danau Toba merupakan tasik gunung berapi terbesar di dunia tau, serius korang akan terpegun dengan view Danau Toba. Waktu malam pun boleh start gazing sebab kita memang akan bercamping di atas puncak.


Perjalanan untuk mendaki Gajah Bobok ni sangat sesuai untuk beginner. Korang akan naik van/kenderaan sehingga ke starting point, boleh dikatakan lebih dari separuh perjalanan kita boleh naik kenderaan je hehe Sampai di starting point, hanya persiapkan baju dan kelengkapan untuk tidur di campsite. Khemah, dan makan malam kita tak payah fikir, bayar je kat sana, ada la orang yang akan uruskan. Khemah yang disediakan untuk dua orang satu khemah.

Daripada starting point, korang jalan je ikut trek yang disediakan, kat situ single trek, dan treknya pacak juga ye dari bawah sampai puncak, tapi tak jauh pun dalam 20 minit (bergantung pada pace masing-masing) korang akan nampak simpang ke kiri untuk ke tapak perkhemahan. Masa sampai ke campsite tu khemah semua dah siap di pasang, tinggal pilih je nak tidur khemah mana.

Sunset di puncak Gajah Bobok

Kami sampai puncak waktu petang, so just santai-santai kat atas, tak ada istilah mandi la ye, nak mandi apa kalau sejuk lagipun kat atas ni memang bawa air untuk sendiri minum dan wudhuk je. Tapi sebelum tidur tetap lap badan dengan wet tissue, tak selesa pulak nak tidur tak mandi lansung kan, ikut masing-masing la nak buat macam mana, kalau rasa mampu, boleh je usung air dari bawah tu.Waktu malam kami masak sama-sama, buat air panas, dan bersembang-sembang, berkenal-kenalan la kiranya. Team ni memang best, semua baik-baik belaka dan ramah mesra.

Kawan sekhemah, Kak Yus

Keesokkan paginya, bangun solat, lepas tu terus ke puncak sebelah, kat sini ada 2 puncak tau, so esok pagi kami hiking ke puncak Gajah Bobok. Kira sunrise dari puncak, sebenarnya sunrise dari tapak khemah pun dah cantik. Dah alang-alang datang lebih baik hiking ke puncak kan. Perjalan tak jauh pun memang boleh nampak dari tapak khemah, tapi bawa kasut yang grip ya, sebab treknya sangat pacak dan agak licin, hany ada rumput dan lalang je kat tepi-tepi untuk kita berpaut, so kalau kasut jenis tak grip memang mudah jatuh la. Perjalan ke puncak lebih kurang 2km je, tapi agak mencabar masa pacak tu, masa naik ok lagi, masa nak turun tu kalau silap langkah boleh menggelongsor terus ke bawah.


Lepas layan sunrise, kami chillex kat puncak, kami siap pinjam gitar dari salah sorang orang tempatan yang bercamping di puncak Gajah Bobok, dah macam konsert pulak atas tu kami dok nyanyi ramai-ramai. Memang seronok sangat-sangat bila kita hiking dengan kawan yang sekepala, sama-sama masuk air, trip hiking pun tak rasa penat.


Sebelum tenghari kami dah bersiap untuk turun, sebab kat atas ni panassss tak ada pokok, malam memang la sejuk. Yang best bercamping kat sini, kita tak perlu nak kemas khemah tu semua, tinggal je macam tu, nanti orang yang jaga kat situ akan uruskan, kemas dan bersihkan. Kita dah tau macam jangan la tinggalkan tempat tu dengan sampah, apa yang kita bawa kita bawak turun semula, kat mana-mana gunung/hutan kita masuk, wajib ye bawak balik sampah sendiri.

Walaupun puncak Gajah Bobok ni sangat cantik, satu kekurangannnya adalah tak ada tempat korang nak membuang ye haha Kalau tak ada toilet tu biasalah, masuk hutan memang takdak tandas, tapi Gajah Bobok ni jenis bukit botak, puncaknya macam bukit berekeh yang ada lalang/pokok renek, kira tak ada spot yang cun untuk membuang. Sebolehnya tahanlah semampu mu di puncak gunung itu hahaha

Dengan Zura


Dila, Bae, Zura, Fiza, Kak Yus, Niza 

Gambar kenangan di airport sebelum berlepas ke Medan

Kalau korang ada plan untuk bercamping di sini, saya memang recommed, kalau jenis kerap membuang tu bawak air lebih dan cangkul hahahahaha Ada rezeki saya nak kesini lagi, belum habis explore seluruh daerah Medan. Sapa nak join? jom kita set date.

Post a Comment

16 Comments

  1. Serius cantik betul view dari atas tu - especially yang nampak sungai tu. Pastu ada view dgn latar belakang cahaya tu - memang indah. Berbaloi kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya yang tu danau toba, memang popular lah view cantik kat situ hehe

      Delete
  2. Fuhh seronoknya tengok. Cantik betul pemandangan dari atas sana ye indah betul ciptaan yang maha Esa :')

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul, sangat cantik, macam lukisan je, view very sharp

      Delete
  3. Seriously, view danau toba tu cantik sangat!

    ReplyDelete
  4. Cantik betul pemandangan dari atas.. nak nak time ada kabus pagi tue.. teringin satu hari nanti, kalau kaki dah ok.. nak join bae hiking juga..

    ReplyDelete
    Replies
    1. inshaAllah moga cepat sembuh, jom2 hiking sama

      Delete
  5. Cantiknya view from campsite.. One day really want to explore juga la, best ikut hiking and camping trip like this la... must be really fun bah

    ReplyDelete
    Replies
    1. it is fun,camping ni tak boleh paksa, u kena minat baru enjoy

      Delete
  6. Wow best boleh camping sampau ke sana, i love the view up there

    ReplyDelete
  7. So so beautiful the scenery up at the campsite , absolutely worth the sweats & energy, thanks for sharing the beautiful photos. Cheers Siennylovesdrawing

    ReplyDelete
  8. Bestnya, teringin nak join trip hiking kat sana pula. Goal nak habiskan bukit dan gunu Malaysia sini dulu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. bukit/gunung malaysia banyakkk yani, bae pun settlekan g7 je hahah

      Delete