Ad Code

MOVIE REVIEW - GOVINDUDU ANDARIVADELE

Assalamualaikum semua

Filem:
Govindudu Andarivadele

Pengarah & Penulis:
Krishna Vamsi

Pelakon:
Ram Chandran, Srikanth, Kajal Aggarwal dan Kamlinee Mukherjee

Govindudu Andarivadele juga dikenal dengan akronim GAV, adalah filem drama aksi bahasa Telugu India 2014 yang ditulis dan diarahkan oleh Krishna Vamsi. Filem ini sebahagiannya diilhami oleh filem Telugu 1991, Seetharamaiah Gari Manavaralu yang diarahkan oleh Kranthi Kumar. Govindudu Andarivadele menceritakan Abhiram yang mengunjungi rumah datuknya sebagai pelajar pertanian. Dia sebenarnya datang untuk mendamaikan perbezaan antara datuk dan ayahnya.

SINOPSIS

Balaraju, seorang ketua kampung yang tinggal bersama isteri, dua anak lelaki (Chandrasekhar Rao dan Bangari), dan dua anak perempuan. Dia telah membuat Chandrasekhar menjadi doktor dan membina sebuah hospital tempatan. Pada hari ia akan dibuka, Chandrasekhar pulang ke rumah dengan kekasihnya Kausalya, yang juga seorang doktor. Kedua-duanya menyatakan keinginan mereka untuk berkahwin, yang dipersetujui oleh Balaraju. Tetapi, mereka juga ingin menetap di London, dan ini membuatkan Balaraju marah dan berselisih faham dengan anaknya dan akhirnya berpisah.


25 tahun kemudian, Chandrasekhar, seorang doktor yang berjaya di London, menceritakan kisah itu kepada anaknya Abhiram dan anak perempuannya Indu. Abhiram memutuskan untuk pulang ke India dan menziarahi Balaraju agar datuk dan ayahnya berdamai. Dia bertemu dengan rakannya, Bunny, di lapangan terbang dan memutuskan untuk bermalam dan pergi keesokan harinya. Pada waktu malam, Bunny membawa Abhiram ke sebuah pub, di mana mereka melihat seorang penari dan Abhi mengambil gambarnya. Abhi pergi ke kampung pada keesokan harinya, dia memperkenalkan dirinya sebagai pelajar dari London yang datang ke sini untuk belajar amalan pertanian dan seni mempertahankan diri. Balaraju sangat mengagumi Abhiram ketika dia menyelamatkan nyawa seorang anak jadi dia mengizinkan dia untuk tinggal bersama mereka.

Cucu Balaraju, Satya pulang dari Hyderabad. Abhiram terkejut melihat tingkah laku dan pakaian tradisional Satya, kerana Bunny dan Abhiram sebelumnya menemuinya di sebuah pub di Hyderabad. Rupanya Satya adalah penari yang Abhiram jumpa di Pub.


Abhiram menawarkan untuk menolong Balaraju mengubahsuai hospital yang didirikannya dengan bantuan ayahnya serta merta Balaraju menerima tawaran itu. Abhiram mendapat tahu bahawa Satya mempunyai telefonnya ketika dia pergi memanggil ayahnya. Dia memadam foto-foto dirinya. Setelah mengetahui bahawa dia tahu yang sebenarnya, Abhiram membuat perjanjian dengannya. Mereka akhirnya saling jatuh cinta.

Ayah Abhiram menghantar peralatan canggih ke Hyderabad, yang diterima oleh Bunny dan Bangari. Bangari menyerang Bunny dan merampas peralatannya. Abhiram menghentikan Bangari dan anak buahnya dan mendedahkan identiti dirinya. Bangari menyedari apa yang telah dilakukannya dan berdamai dengan Balaraju. Peralatan dipunggah di hospital untuk dibangunkan semula.

\
Kemudian, Abhiram mendapat panggilan telefon dari bapanya yang merancang untuk pulang ke kampung. Tiba-tiba, Baachi menculik Indu. Abhiram yang cedera berjaya menyelamatkannya, tetapi ditembak oleh Baachi. Bangari tiba dan Abhiram menghalang Baachi daripada dicederakan dengan mengatakan bahawa Baachi juga adalah ahli keluarga. Chandrasekhar datang ke hospital dan beroperasi di Abhiram. Ketika Abhiram kembali sedar, Balaraju menyambutnya, Indu dan Chandrasekhar kembali ke dalam keluarga. Adakah Balaraju dan Chandrasekhar berdamai? dan bagaimana akhirnya kisah cinta Satya dan Abhiram?


REVIEW

Filem yang dilakonkan oleh Ram Chandran jarang-jarang tak best. Kalau korang peminat telugu korang mesti tengok filem ni. Jalan cerita filem ni seimbang, penuh dengan aksi, kekeluargaan, dan kisah lucu. Rating 7.5/10 sebab pace cerita ni ada masa macam slow sikit haha Lakonan Balaraju sebagai ayah, datuk dan ketua kampung tu memang menjadi, watak yang tegas dan ditakuti dan dihormati oleh semua orang. Ketegasan sebagai seorang ayah tu memang nampak sangat bila dihalau anaknya dari rumah. Memang jenis mak ayah kita dulu, kalau salah tak kira la kau anak ke tak, tibai tetap tibai hehe Yang best bila tengok hubungan antara cucu dan datuk yang akrab sedangkan datuknya taktau itu adalah cucu sebenarnya.

Post a Comment

36 Comments

  1. Hehe kadang2 mmg layan gak filem Kollywood camni. Sebab kadang mmg cte diaorang klise tp diaorang pandai garap filem jadi menarik

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan jalan cerita tu kadang biasa je tapi jadi best

      Delete
  2. Kalau jalan cerita best, akak layan je filem macam ni. Seronok tengok budaya, pemandangan dan warna warni kehidupan di sana.

    ReplyDelete
    Replies
    1. movie ni best, lucu je tengok perangai atok dan cucunya

      Delete
  3. Salute la semua citer Tamil you tengok. Okla lain dari yang lain. Mudah bangsa lain nak dapatkan review filem Kollywood kan. Biasa mmg jalan cite depa best2 jugak dari Bollywood. Hehehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. bae peminat tegar movie telugu dan tamil nadu kak bell hahahaha

      Delete
  4. Yes. Thanks for reviewing movies of another language. I know there are good Kollywood movies and I have listed some to watch later

    ReplyDelete
    Replies
    1. nanti share tau sebab i peminat tegar kollywood movie

      Delete
  5. Wahh first time baca review cerita Kollywood... Jarang org buat tau... Atleast dpt tau jalan cerita pun dh syok

    ReplyDelete
    Replies
    1. nak baca review kollywood nanti baca blog kita tau

      Delete
  6. Baca jer pun dah best jujur kata dah lama sangat tak tengok cerita tamil . Tapi kalau berpeluang mesti tengok lagipun suka cerita tamil nih sebab diorang punya lakonan dan jalan cerita yang memang realiti dalam masyarakat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan movie tamil selalu berkisar masyarakat

      Delete
  7. Jarang tengok cerita Tamil ni, tapi kalau baca cerita tu lawak, atau ramai yang share, hah tu mesti nak tengok..hehee.

    ReplyDelete
    Replies
    1. selalunya movie tamil ni mesti ada adegan lucu

      Delete
  8. Jarang tengok filem Telugu, tapi kalau compare dgn Hindi, sy prefer yg Telegu/Tamil kot, sbb Hindi tu mcm glamor je lebih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul. jalan cerita movie telugu lagi best

      Delete
  9. Macam best jer jalan cerita filem ni.. conflict melibatkan few generations in the same family..:) boleh tengok ni..

    ReplyDelete
  10. Wow cite hindustan hehehe lama tak tengok cerita macam ni sejak kita mula beralih kepad cerita yang lebih seram heheh tapi hero dan heroin semua muka baru hurmmmm

    ReplyDelete
  11. Menarik jalan ceritanya, time free kang bole layan ni :)

    ReplyDelete
  12. Sejak-sejak ni memang rajin gak layan Tamil.. dah takde benda cite nak tengok siang hari.. nanti boleh tengok Tamil ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. movie tamil banyak best2 sis. nanti bae share lagi

      Delete
  13. Time MCO ni baru lah ada masa nak layan movies, ok nanti sis try to find this movie online.

    ReplyDelete
  14. I have watched this movie already. Famiy entertainer and funny.

    ReplyDelete
    Replies
    1. best kan this movie. i suka ram Chandran movies

      Delete
  15. Ok.. Nnt masuk dlm list to watch... Lockdown mcm ni serius kdg2 tak tau nak tgk cerita apa dah

    ReplyDelete
  16. wowo...You have watched it, with your movie review, am gonna watch The Conjuring this weekend :D cheers, siennylovesdrawing

    ReplyDelete
    Replies
    1. conjuring i dah pernah tengok. enjoyyy your movies

      Delete
  17. I tak layan sangat cerita Hindi, but my grand parent memang layan filem macam ni. Boleh la suggest kat deorang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ni movie telugu yani. different dengan hindi

      Delete
  18. Kita suka movie gini! Sesekali layan memang asyik. Surprised my son pun suka. HAhaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. suprise my son tu tajuk ke kak nina? nak cari lah

      Delete