Ad Code

WORDLESS WEDNESDAY - FAKTA MENARIK TENTANG MICHAEL KING Jr.

Assalamualaikum semua


1) Martin Luther King Jr dilahirkan di Amerika Syarikat oleh ibu bapa Afrika Amerika pada 15 Januari 1929 di Atlanta, Georgia, Amerika Syarikat. Semasa lahir dia bernama Michael King, tetapi bapanya kemudian menukar namanya menjadi Martin Luther King Jr.


2) Ketika Martin Luther King dewasa, kehidupannya sukar sebagai orang Afrika Amerika. Ini kerana Amerika Syarikat Selatan beroperasi di bawah ‘undang-undang Jim Crow’ yang menjadikan orang kulit hitam dan orang kulit putih terpisah dalam apa yang disebut ‘segregasi’. Orang kulit hitam mempunyai sekolah, tandas dan bahagian bas yang berbeza untuk orang kulit putih. Mereka juga ditolak hak untuk memilih dalam pilihan raya.

3) Martin Luther King mempunyai pengalaman pertama antara dua darjat ini seawal usia enam tahun, ayah kawannya yang berkulit putih melarang mereka bermain bersama.


4) Peranan besar pertamanya dalam Pergerakan Hak Sivil muncul pada tahun 1955, setelah seorang wanita Afrika Amerika, Rosa Parks, ditangkap kerana enggan menyerahkan tempat duduknya kepada seorang lelaki kulit putih di dalam bas. Ini mencetuskan kemarahan masyarakat Afrika Amerika dan Martin membantu mengatur boikot bas di bandar. Setelah 381 hari tunjuk perasaan, sebuah mahkamah akhirnya memutuskan bahawa undang-undang pemisahan tersebut tidak lagi diakui.

5) Martin sangat percaya dalam protes damai, yang diilhami oleh aktivis India Mahatma Gandhi. Protesnya menggunakan taktik tanpa kekerasan, bahkan ketika para penunjuk perasaan itu sendiri diserang dengan kekerasan dari pihak polis.


6) Pada tahun 1963, Martin memberikan pidato "I Have a Dream" yang terkenal, di sebuah perhimpunan terkenal bernama "March on Washington." Lebih 250,000 orang berkumpul di ibu negara negara itu untuk mendengar Martin dan aktivis lain berbicara mengenai pentingnya hak-hak sivil. Ini telah menjadi salah satu pidato paling terkenal dalam sejarah dan memfokuskan pada impian Martin tentang sebuah masyarakat di mana orang kulit hitam dan orang kulit putih hidup bersama secara harmoni.

7) Pada tahun 1964 - selepas 99 tahun penghapusan perhambaan, Akta Hak Sivil telah diluluskan, dan melarang pemisahan dan diskriminasi kaum di Amerika Syarikat.

8) Pada bulan Oktober 1964, Martin memenangi Hadiah Nobel Keamanan! Usaha kerasnya berhasil dalam memperjuangkan hak-hak sivil.

9) Martin Luther King Jr dibunuh pada tahun 4 April 1968 di Tennessee, di mana dia telah memberikan ucapan sehari sebelumnya. Dia berdiri di balkoni hotelnya ketika dia ditembak. James Earl Ray disabitkan dengan pembunuhannya dan menghabiskan sepanjang hidupnya di penjara, walaupun mengaku tidak bersalah. James meninggal dunia pada tahun 1998.


10) Martin Luther King Jr dikenang kerana kerja kerasnya selama Pergerakan Hak Sivil dan impiannya bahawa suatu hari semua orang akan dianggap sama. Sebuah patung yang dibina dalam ingatannya kini berdiri di Washington D.C. dan setiap tahun, hari Isnin ketiga pada bulan Januari disambut sebagai Hari Martin Luther King Jr., cuti persekutuan Amerika.

Post a Comment

20 Comments

  1. menarik betul cerita dia ni. tapi sayang masih ada sifat perkauman di US. tak kira la macam mana kempen yg diorg buat

    ReplyDelete

  2. I actually tak kenal dia ni siapa. Rupanya daripada dulu lagi ye deorang masih fight untuk hak sama rata kat Amerika.

    ReplyDelete
  3. Dia Martin Saya Marlin hehehe..
    Oo banyak jasa dalam undang0undang menegakkan keadilan, patutlah dia di kenang..rasa sekolah dulu ada baca kisahnya,..

    ReplyDelete
  4. Very informative, good to know about this! Siap diberikan cuti on Hari Martin Luther King Jr. he will always be remembered for his good work!

    ReplyDelete
  5. I read about Martin Luther King before and heard about him and his fights in books and movies.

    ReplyDelete
  6. Bravo, I like this. Saya memang suka baca artikel tentang tokoh sejarah... Di samping dapat mengenang jasa mereka, kita juga dapat mengambil iktibar di atas apa yang berlaku dan terus keep up to be positive dan even create suasana yang harmoni kan...

    ReplyDelete
  7. Baru kita tahu tentang Micheal King Jr ni sebelum ni pernah dengar nama yang gah ni rupanya banyak juga pengorbanan beliau ok..

    ReplyDelete
    Replies
    1. samalah hehe. baru lepas baca buku pasal Sir Martin

      Delete
  8. Mar baru tahu juga tentang Micheal King Jr ni. Bagus usaha mendiang. Sekurangnya kita tahu ada yang memperjuangkan hak kesamarataan.

    ReplyDelete
  9. bagusnya..kenal Mihael king... suka dengan cara perjuangan dia..moga kita ada lebih ramai pemimpin seperti ini

    ReplyDelete
  10. saya dah pernah bergambar dgn tugu Martin Luther King nie. bila baca pasal dia, memang besarlah jasa dia utk masyarakat black people di sana.

    ReplyDelete