Ad Code

MOVIEW REVIEW - TALAASH


Filem: 
Talaash (Bollywood)

Pengarah: 
Reema Kagti, Priyamvada Narayanan

Penulis Skrip: 
Farhan Akhtar, Anurag Kashyap.

Pelakon:
 Aamir Khan, Kareena Kapoor, Rani Mukerji


SINOPSIS

Filem ini mengisahkan tentang seorang pegawai polis yang sedang menyiasat kes kemalangan yang berprofil tinggi. Talaash adalah kisah benar yang di lakon layar, kisah kebenaran dan kehilangan, dunia yang penuh penipuan.

Kisah bermula pada suatu malam, seorang pelakon terkenal Armaan Kapoor (Vivan Bhatena) kehilangan kawalan keretanya, nampaknya cuba mengelakkan sesuatu, dan terbabas ke laut. Inspektor Kanan Polis Surjan Singh Shekhawat (Aamir Khan) bersama pembantunya Devrath Kulkarni (Rajkummar Rao) memulakan siasatan. Kehidupan peribadi Surjan terus bergolak sejak anak lelakinya yang berusia 8 tahun, Karan, baru-baru ini mati lemas ketika berkelah bersama keluarga. Isterinya, Roshni (Rani Mukerji) masih bersedih dan ini membuatkan Surjan merasa sangat bersalah.

Surjan mengetahui bahawa pada malam kemalangan Armaan, Armaan membawa wang tunai 2 juta dan memberikan wang itu kepada pemeras ugut, seorang germo bernama Shashi (Subrat Dutta). Tiga tahun yang lalu, Armaan dan rakannya Sanjay (Suhaas Ahuja) terlibat dalam satu kemalangan dan Sashi tahu tentang itu. Bagi menyimpan rahsia mereka, Sashi memeras ugut keduanya. Setelah mengetahui kematian Armaan, Shashi cuba melarikan diri dengan wang tunai yang dia dapat dari Armaan. Rakan Shashi, Tehmur (Nawazuddin Siddiqui), mula memeras ugut Sanjay, kerana Sanjay mengupah orang membunuh Sanjay bagi menutup rahsia lama.


Jiran Roshni (Rani Mukerji) iaitu Frenny Mistry (Shernaz Patel) mempunyai kelebihan untuk berhubung dengan roh Karan. Surjan tidak mempercayai Frenny dan melarang Roshni berhubungan dengan roh. Dalam menyiasat kes kemalangan Armaan, Surjan bertemu dengan Rosie (Kareena Kapoor) seorang pelacur yang akhirnya menjadi pemberi maklumat kepada Surjan. Polis menemui mayat Shashi, bersama wang pemerasan dan DVD. DVD tersebut mengandungi rakaman CCTV memalukan Armaan dan rakan-rakannya yang meninggalkan sebuah hotel bersama seorang gadis. Rosie mengaku di Surjan bahawa tiga tahun yang lalu, dia dijemput oleh Armaan dan rakan-rakannya, Sanjay dan Nikhil, tetapi tidak mengungkapkan apa-apa lagi. Surjan mendapati bahawa Nikhil telah mati otak setelah kejadian tiga tahun lalu.


Setelah melakukan penyiasatan, polis akhirnya mengetahui bahawa Sanjay adalah dalang disebalik pembunuhan Shashi dan Tehmur dan Surjan menangkap Sanjay. Sanjay mengaku bahawa tiga tahun yang lalu, dia, Armaan, dan Nikhil telah memilih pengiring untuk merayakan ulang tahun Nikhil. Nikhil mula berkencan dengan gadis di tempat duduk belakang. Pintu kereta dibuka secara tidak sengaja, membuatkan Nikhil dan gadis itu dari terjatuh dari kereta. Armaan dan Sanjay membawa Nikhil ke hospital tetapi kerana takut akan skandal, mereka memutuskan untuk meninggalkan gadis itu di jalan. Sanjay telah memanggil Shashi untuk menjaganya. Shashi memberitahu mereka bahawa gadis itu telah mati dan bahawa dia mempunyai rakaman tiga orang yang pergi bersamanya. Sejak itu, Shashi terus memeras ugut mereka untuk mendapatkan wang. Surjan menonton semula rakaman itu dan menyedari bahawa gadis itu adalah Rosie.


Ketika dia memandu Sanjay ke balai polis, mereka menghampiri jalan yang sama di mana Armaan dan Sanjay melihat Rosie berdiri di hadapan, dan cuba mengelak dari lalu terbabas ke dalam laut. Kemalangan itu sama seperti kemalangan yang berlaku pada Armaan. Sanjay mati dalam kemalangan itu, manakala Surjan diselamatkan oleh Rosie. Akhirnya, Surjan menemui mayat Rosie yang dikuburkan di tepi sungai tersebut. Di akhir cerita, Surjan menemui surat dari Karan untuk tidak menyalahkan dirinya sendiri atas kematiannya dan dia mahu kedua ibu bapnya bahagia.

REVIEW

Jalan cerita menarik kerana ia berdasarkan kisah benar, tapi pada saya pace cerita agak slow, kalau sejenis yang tak sabar macam saya agak mengantuk nak tunggu klimaks cerita haha Plot cerita boleh dijangka di awal yang Sanjay terlibat dalam kematian Armaan. Yang best plot cerita yang akhirnya baru tahu Rosie sebenarnya dah mati agak tidak dijangka. Secara keseluruhan cerita ni rate 3/5.

Post a Comment

14 Comments

  1. Wow! Interesting story! jarang2 tengok filem mereka tapi baca review ni macam nak tengok jer... based on true story lak tue.. menarik..

    ReplyDelete
  2. This movie has a good storyline. I’m sure it's a good one to watch. I think I should watch it too. And plus, Aamir Khan is the main cast alongside Kareena and Rani.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kann pelakon hebat2 sebab tu saya tengok

      Delete
  3. Menariklah cerita Talaash nie. Jalan cerita nmpk best. Nanti ada masa nk tonton jugaklah.

    ReplyDelete
  4. ok..dah tgk citer ni..ms ending mmg sedih gila... sebab br tahu pompuan tu sebenarnya hantu. tapi dua yg banyak tolong.. mula2 ingat polis ni ada affair.. and flashback br perasan selama ni dia cakap sorang2

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha tu la ingat dia ada affair kannn. hehe

      Delete
  5. Nampak menarik. Nak masuk dalam list lah. Ruby tengah layan cerita Korea. Cerita hindustan memang tak mengecewakan tapi kena fokus tengok. Kikiki

    ReplyDelete
    Replies
    1. tengok telugu movie lagi best2 jalan cerita

      Delete
  6. Lama weii tak tengok hindustan, ada plak Kareena, cuba laa nanti tengok, sesekali layan.. lagu-lagu dia best tak Bae?

    ReplyDelete
    Replies
    1. movie ni thriller takda nyanyi2 sangat kak. ada 1 atau 2 lagu ja. masa rani gaduh dengan aamir. lagu. sedih

      Delete
  7. Wahh, barisan pelakon yang hebat-behat juga ni. Suka filem yang based on true story, jadi inspirasi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama lah suka movie based on true story jugak

      Delete